Transport drewna w świetle aktualnych przepisów
Specjalistyczne usługi transportowe dotyczą nie tylko przewozu zwierząt, ładunków sypkich, maszyn budowlanych, rolniczych czy niebezpiecznych substancji. To także transport drewna, które również wymaga przestrzegania licznych przepisów, aby zagwarantować bezpieczeństwo ładunku, osoby go przewożącej oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. Na co należy zwrócić uwagę?
Transport drewna – kiedy i w jakiej formie jest przewożone?
Firmy oferujące sprzedaż drewna, na przykład tarcicy budowlanej, drewna kominkowego, pelletu czy bruku dębowego, a także usługi związane z wycinką i pielęgnacją drzew, bardzo często dodatkowo proponują klientom usługi transportowe. Drewno w formie opału przewożone jest zazwyczaj mniejszymi samochodami ciężarowymi, podczas gdy drewno dłużycowe wymaga specjalnych naczep i pojazdów. Jednak oba rodzaje ładunku związane są z zagwarantowaniem przez przewoźnika sprawnych technicznie pojazdów, posiadania uprawnień do przewozu wielogabarytowych elementów oraz zapewnieniem takiego obciążenia auta, które pozwoli swobodne i bezpiecznie przemieszczać się po drogach w kraju i za granicą.
Przepisy prawa – na co należy uważać?
Transport drewna poddawany jest prawnym regulacjom, których przestrzeganie gwarantuje bezpieczny przewóz ładunków niezależnie od warunków panujących na drodze. Kluczowe jest obciążenie pojazdów oraz parametry techniczne aut. Maksymalnie przewoźnik może załadować 40 ton drzewa na jeden samochód ciężarowy w transporcie drewna okrągłego i 3,5 tony w transporcie drewna opałowego czy budowlanego. Przekroczenie masy ładunkowej powoduje zbyt duże przeciążenie pojazdu, nacisk kilku osi, uszkodzenie samochodu i często drogi, która ulega wtedy groźnym zniekształceniom. Ładunek powinien być również odpowiednio zabezpieczony, aby nie spadł podczas hamowania czy zakrętów. Kierowcy muszą poprawnie korzystać z tachografów i przestrzegać czasu pracy. Przeładowane samochody, brak pozwoleń i umiejętności przewozu specjalistycznych ładunków stwarza zagrożenie dla pozostałych pojazdów na drodze.